Beeld

De traan van de platypus

Door Lauralouise Hendrix | beeld: Jaron Beekes
28 juni 2015

 

vogelbekdier Jaron Beekes

 

“Contrary to what you would expect the platypus’ beak is not hard it’s rather rubbery…”

Gekleed in kaki chino broek en lichtblauw wijd overhemd knielt Sir David Attenborough bij een klein meertje, diep in Tasmanië. In de nabijheid van de Sir en zijn stem lijken dieren zich altijd volledig senang te voelen. Er spettert dan ook op nog geen meter afstand een prachtig glimmend vogelbekbier. Deze kijkt nog net niet lachend in de camera om ons te laten zien dat zijn snavel inderdaad wel hard lìjkt, maar als je heel goed kijkt van zacht glimmend nat rubber is. Jaron Beekes tekende geen lachend vogelbekdier; deze veegt een dikke parelende opwellende traan weg.

De Optimist nam in stilte al eerder afscheid van de wonderbaarlijke samenloop van natuurlijke omstandigheden die we het vogelbekdier noemen. Bij de herlancering van de site eerder dit jaar werd het beest stilletjes met een enkeltje deep down under gestuurd. Dat nam hij toen goed op, met opgeheven hoofdje. Nu laat hij dan toch een traan vanuit overzees gebied en vanonder zijn matrozenhoedje (wij stellen ons zo voor dat dat zijn nieuwe beroep is: wereldmatroos).

Zijn vertrek was namelijk een stille voorbode voor wat we nu allemaal weten: founding mother en hoofdredacteur Miriam van Ommeren verlaat De Optimist. Zij was het die samen met Henk van Straten ooit het dier als mascotte uitkoos. Een prachtkeus uitgaande van onze drang om dieren te vermenselijken en mensen dierlijkheden toe te dichten. Ook in het geval van Miriam is er geen enkel dier dat op dusdanig fabelachtige wijze haar belangrijkste eigenschappen in zich verenigt zoals het vogelbekdier dat doet: ondefinieerbaar, verrassend, een tikje ‘gewöhnungsbedürftig’, diepzinnig en heel erg mooi. Sir David Attenborough zou, in zijn mooiste Brits verzuchten, terwijl hij achter een struik naast de deur staat als ze haar huis verlaat:

“Contrary to whatever you may expect about Miriam, she is utmost and foremost and always rather lovely.”

Over de auteur

Lauralouise is fotohistoricus en (beeld)redacteur, tegen wil en dank gefascineerd door dieren, Duitsland en de kunsten. Als de woorden niet willen maakt Lauralouise beeld, voor zichzelf en soms ook voor De Optimist.

Over de illustrator

Jaron Beekes (1982) is al sinds de oprichting in 2008 als illustrator aan De Optimist verbonden. Naast artikelen, cartoons en opiniestrips in onder andere NIW, Folia, Het Parool en nrc.next publiceerde hij de graphic novels De Lens van Spinoza (De Bezige Bij, 2011) en Epstein, het brein achter The Beatles (De Bezige Bij, 2013). Hij woont en werkt in Amsterdam. jaronbeekes.nl

Lees meer van

A drawing a day

Door Lauralouise Hendrix

“Eenhoorntje met drie bolletjes.” Dat staat onder een wat kinderlijke compositie van een klein paardje, een zon, een boom een wolk en een bloem. Het paardje is een komisch mythische verschijning door het smeltende ijsje dat ferm ondersteboven op zijn voorhoofdje geplant staat. Het is een bekende cartoon van Argibald, wiens visuele kwinkslagen te vinden zijn […]

Lees meer uit de categorie Beeld

De GelegenheidsOptimist

Door Miriam Rasch

Met ‘De GelegenheidsOptimist’ willen wij een podium bieden aan bloggers die wij goed vinden; bloggers met een originele, optimistische invalshoek. Deze week brengt filosoof, literatuurwetenschapper en blogger Miriam Rasch een full circle ode aan het zwart. Ode aan het zwart Een ode aan het zwart – kan dat wel als gelegenheidsoptimist? Toegegeven, het zwart is […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper