A drawing a day
Door Lauralouise Hendrix | beeld: Argibald“Eenhoorntje met drie bolletjes.” Dat staat onder een wat kinderlijke compositie van een klein paardje, een zon, een boom een wolk en een bloem. Het paardje is een komisch mythische verschijning door het smeltende ijsje dat ferm ondersteboven op zijn voorhoofdje geplant staat. Het is een bekende cartoon van Argibald, wiens visuele kwinkslagen te vinden zijn in onder andere Propria Cures.
Argibald geniet een zekere bekendheid met zijn cartoons, die onontkoombaar grappig en absurd zijn. Een beetje grof af en toe, maar charmant en ontwapenend waardoor je, voordat je er erg in hebt, hardop zit te lachen om een potloodventer met een met voetbalplaatjes beklede lul. Zijn cartoons bestaan bijna zonder uitzondering uit een zwart-wittekening met wispelturige lijnvoering en een zin of tekstballon die het beeld voorzien van een clou die de platte woordgrap ternauwernood lijkt te overstijgen. Juist de bedrieglijke eenvoud van Argibalds taalkunst maakt hem grappig.
Buiten dit monochrome universum is er de wereld van zijn vrije werk. Daar staan meerdere potjes bonte ecoline tegelijkertijd open om er zijn met inkt aangekoekte kroontjespen om beurten in te dopen. Er ontstaan lijnen die geleidelijk van kleur veranderen met een zelfde onvoorspelbaarheid als de fabeldieren die ze vormen. Sinds januari 2015 maakt Argibald elke dag een tekeningetje, in kleur, meestal zonder punchline. Een vingeroefening, een fantasietje, een visuele toevoeging aan de werkelijkheid. Vogels krijgen meer dan twee vleugels en verenwaaiers overal , katten staan spinnend op uit één lijn en zijn soms alleen nog als poes te herkennen door twee driehoekjes.
Waar de cartoons baat hebben bij een perfect uitgedachte grap lijken deze mijmeringen onbewust uit te vloeien over de postkaartgrote oppervlakte. De tekeningen die zo elke dag ontstaan verkoopt Argibald in zijn Adrawingaday -project voor voor 25 euro per stuk (13×18 cm, met passe partout). Aan het einde van het jaar schenkt hij twintig procent van de opbrengst aan de Voedselbank.
Speciaal voor de themamaand De Animalist schenkt Argibald één van deze tekeningen aan De Optimist. Wij verloten hem op onze beurt onder één van de likers van dit bericht op Facebook.
Mocht je interesse hebben in de tekening, maar hem niet winnen, dan kun je ook gewoon één of meerdere werken kopen door een mailtje sturen naar argibaldi@gmail.com. Bekijk hieronder een paar van de inktspinsels die er dagelijks uitrollen bij Argibald of klik voor meer voorbeelden hier.
Over de auteur
Lauralouise is fotohistoricus en (beeld)redacteur, tegen wil en dank gefascineerd door dieren, Duitsland en de kunsten. Als de woorden niet willen maakt Lauralouise beeld, voor zichzelf en soms ook voor De Optimist.
Over de illustrator
Argibald is het pseudoniem van de Utrechtse Kunstenaar en Cartoonist Willem Bentvelzen. Zijn cartoons & illustraties verschenen in o.a. HUMO (BE), Propria Cures, Nieuwe Revu, De Speld, RAILS, De Leeuwarder Courant, Het Parool, Tirade, Van Speijk, Deus Ex Machina (BE), Bionieuws, Sintel, One World Magazine, MAG Utrecht, SLANG, Tijdschrift Ei, STRAK, LAVA Literair, Awater, Petrichor, Zone 5300, PS, De Theatermaker, Dichteren-Leesten, Gemeente Weststellingwerf, Supermarkt Team, MZGzine, Feyenoord Magazine, KWYNK magazine, Illuster, Uitagenda Utrecht & Straatnieuws. Daarnaast illustreerde hij de kinderboeken Opilopi, Opilopi 2 en Meneer en Mevrouw Slons op tekst van Clinty Thuijls (Sesamstraat, Sinterklaasjournaal) en Lucas Keijning (NEMO Amsterdam).
Lees meer van Lauralouise Hendrix
De traan van de platypus
Door Lauralouise Hendrix“Contrary to what you would expect the platypus’ beak is not hard it’s rather rubbery…” Gekleed in kaki chino broek en lichtblauw wijd overhemd knielt Sir David Attenborough bij een klein meertje, diep in Tasmanië. In de nabijheid van de Sir en zijn stem lijken dieren zich altijd volledig senang te voelen. Er […]
Lees meer uit de categorie beeld
Out of Storage
Door Mahlee PlekkerTekst: Mahlee Plekker Regelrecht uit het depot en ongepolijst? De zoekterm ‘Timmerfabriek’ levert bij Google in eerste instantie een flinke lijst timmerfabrieken op. Adequaat, maar niet als je op zoek bent naar een tentoonstelling die zichzelf profileert als ‘het grootste tijdelijke museum voor moderne kunst in Europa.’ De goéde Timmerfabriek ligt aan het eind van […]