Toneel

DE NIEUWE LICHTING: Luuk Imhann

Door Luuk Imhann | beeld: Jeroen Kooren
9 oktober 2016

De Optimist vroeg de nieuwe lichting afgestudeerden van schrijfopleidingen in Nederland en Vlaanderen om hun eindwerk in te sturen. In DE NIEUWE LICHTING presenteren wij fragmenten uit dat werk en stellen wij de schrijvers van de toekomst voor. Deel 6: Luuk Imhann met de toneeltekst Geen planeet is echt van mij waarmee hij afstudeerde aan de Schrijversvakschool. Samen met Luuk selecteerde de redactie van De Optimist enkele scenes uit de tekst. Daarnaast Luuk nam twee scenes op.

Wat zijn de thema’s in je werk, waar schrijf je het liefst over?
Elke schrijver heeft uiteindelijk maar één thema. Ik denk dat ik in zowel mijn toneelwerk als mijn proza over waanzin schrijf. Het is het centrale thema in mijn debuutroman en als ik terugdenk aan de toneelstukken die ik heb gemaakt, gaan ze allemaal over mensen die gek worden en hoe zij en hun omgeving daarop reageren.

Wie of wat inspireert jou?
Ik probeer heel veel werk te zien en lezen, dat helpt me bij het maken van dingen, en dan vooral de grote werken. Iedereen baseert zijn of haar mening op wat hij of zij ziet en leest, en dan is het altijd beter een Hemingway, Shakespeare of Murakami te pakken. Daarnaast vind ik makers die iets proberen te doorbreken interessant (Leos Carax, bijvoorbeeld), of makers die conceptueel te werk gaan en hun keuzes in alles doorvoeren. Ik heb het gevoel dat Jente Posthuma dat doet in haar nieuwe boek, ik ben daar heel benieuwd naar.

Wat zijn tijdens je studie je meest leerzame valkuilen/uitdagingen/fuck-ups geweest?
Ik heb geen echte fuck-ups gehad tijdens mijn studie. Ik heb vier jaar aan de Schrijversvakschool in Amsterdam gestudeerd en ben gezegend geweest met erg goede docenten. Maar dat is natuurlijk een slecht antwoord. Wat ik heb geleerd, is dat je op momenten dat je iets niet weet, gewoon moet zeggen dat je het niet weet, en niet gaan bluffen. Ik was daar nogal goed in en dan kom je geen steek verder.

Waar hoop je over vijf jaar te staan?
God, de vijf-jaarvraag. Mag ik zeggen dat ik het niet weet? Dat ik daar niet over nadenk?

Optimismemeter. Hoe optimistisch ben jij over je schrijfcarrière op een schaal van 1-5? Eerlijk zeggen. En do elaborate, please.
Ik probeer niet in termen van carrière te denken, meer aan werk dat ik wil maken. Mijn debuut is net uit. Ik wil nog 23 romans schrijven. 24 is een mooi getal. Ik weet dat je je moet inhouden in Nederland, dat hoe betere boeken je wil schrijven, hoe harder iedereen ertegenin gaat. Je mag je kop niet boven het maaiveld uitsteken. Ik denk dat elke maker optimistisch is over zijn verdere werk, anders maak je niets. Wie wil er nou maar één boek schrijven?

 

Geen planeet is echt van mij

bewerking door Luuk Imhann van William Shakespeares Anthony & Cleopatra 

 

 

A woman has to live her life, or live to repent not having lived it.

― D.H. Lawrence, Lady Chatterly’s Lover

 I’m tough, I’m ambitious, and I know exactly what I want.

If that makes me a bitch, okay.”

― Madonna

The death of a beautiful woman is, unquestionably, the most poetical topic in the world.

― Edgar Allen Poe

 

1.

 Cleopatra zit voor een rieten mand, daarin een slang.

 CLEOPATRA

Geen planeet is echt van mij. Van marmer
Ben ik, hoofd tot teen, een maan van marmer.
Zie het instrument hier van de dood, het
Brengt me vrijheid, resoluut de vrijheid
Die ik zo verlang. Hoe nobel is de
Slang door mij hieruit te halen? Alles
Is begonnen in Egypte waar ik
Samen met Antonius in liefde
Leefde, pratend over bedelaars van
Hartstocht, over grenzeloos verlangen
En het zoeken naar een nieuwe hemel,
Nieuwe aarde, toen een man uit Rome
Kwam en ons uit onze tempel haalde.
Caesar zond bericht dat er een vrouw was,
Ooit de vrouw van Anton was en dat ze
Dood was. Waarom kwam Antonius niet
Terug naar Rome, terug naar huis waar
Hij met Caesar en Lepidus heerste
Over land, zo groot als half de wereld?
‘Caesar?’ zei ik, ‘luister niet naar Caesar,
Want je koningin, Egypte in de
Vorm van al wat schoon en vrouw is zegt je
Hier te blijven, hier bij mij en samen
Van elkaar te genieten.’ Eerst was Anton
Vastbesloten, hij zei dat de Tiber
Rome moest verzwelgen voor hij terug naar
Huis zou keren. Bovendien was hier zijn
Thuis, hier in Egypte, bij de vrouw die
Van hem hield en houdt, zodat zijn wangen
Bloosden toen hij alle brieven las en
Zei dat hij toch echt moest gaan. ‘Goed, ga dan,’
Zei ik, ‘maar kom snel terug naar Egypte.’
Zonder nog een woord te zeggen keek ik,
Zag ik in zijn ogen dat hij mij niet wilde
Achterlaten, maar dat hij een rijk besturen
Moest en dat zijn rijk dit van hem vroeg. Al
Scheldend, vloekend stuurde ik mijn dienaars
Weg. Mijn dienaar Charmian ging naar de
Stad, hij sprak een handenlezer en hij
Vroeg hem: ‘Ben jij soms de man die dingen
Weet?’ De handenlezer knikte en hij las de
Hand van Charmian en zei hem dat hij
Langer leven zou dan ik. Mijn Anton
Zat met zijn gedachten al in Rome,
Zei: ‘Mijn ijdelheid, plezier en geest, ze
Dragen revoluties met zich mee. Hoe
Nietig, sterfelijk zijn wezens zoals
Wij, hoe licht van tred en ziel als wij de
Vrouwen die we als van ons beschouwen
Niet eens kunnen missen, om ze rouwen,
Om ze huilen, zonder geestelijk en
Lijfelijk al bij de volgende te zijn?’
Enobarbus had hem eerder al gezegd dat
Ik zou sterven, tien keer, als hij weg zou
Gaan, maar dat hij mij al dertig keer zag
Overlijden bij het minst geringste,
Dat hij dat niet in de weg moest laten
Staan. Antonius zei: ‘Ik moet gaan.’ Ik
Smeekte hem, ik schold, ik sloeg, ik spuugde
Zijn gezicht vol, maar niets hielp, hij ging en
Ik was weer alleen.

cleopatra_jeroen_kooren

2.

 Cleopatra doet Marcus Antonius na.

 CLEOPATRA

‘Zie de spoed waarmee ze spreekt, laat
Vrouwen sterven, soms voor niets, dat is dan
Jammer. Rome heeft ons nodig en de
Moed die haar verlatingsdood nu met zich
Meebrengt is meer liefdevol dan eerlijk.
Het is theatraal, bombastisch, te veel
Tranen, ze is sluwer dan een vos. Toch?’

Ze doet Enobarbus na. 

CLEOPATRA

‘Nee, haar passies zijn gemaakt van niets dan
Pure liefde; wind en water, zuchten, tranen
Deze stormen en orkanen zijn bewijs dat
Ze u liefheeft.’

Weer Marcus Antonius.

CLEOPATRA

‘Of me haat.’

Weer Enobarbus.

CLEOPATRA

‘Uw vrouw is
Dood, u bent verlost van al uw zorgen.’

Weer Marcus Antonius.

CLEOPATRA

‘Die van Rome wegen zwaarder nu dan
ooit.’

Als zichzelf.

CLEOPATRA

Dus ging hij weg en liet me achter
In Egypte waar de Nijl steeg, buiten
Al zijn oevers trad. In Rome sprak hij
Caesar en Lepidus, hij beloofde
In Italië te blijven om de
Vrede te bewaren, met rebellen
Af te rekenen, beloofde Caesar
Lief te hebben als een vriend, familie,
Broer. Lepidus stelde voor dat Anton
Trouwde met Octavia, zodat hij niet meer
Vluchten zou. Hij deed het, zonder mokken,
Zonder aarzeling, mijn lief, verrader.

Afgelopen week presenteerde Luuk zijn debuutroman, Paradijs. Benieuwd? Lees er hier meer over.

Over de auteur

Luuk Imhann (1986) is schrijver en theatermaker. Zijn werk gaat over mensen die proberen contact te maken met anderen en falen, van dagdromers en wonderkinderen tot klonen en denkbeeldige vrienden. Hij bewerkte verhalen van Franz Kafka en het gehele toneeloeuvre van William Shakespeare. Zijn debuutroman 'Paradijs' verscheen oktober 2016 bij Querido.

Over de illustrator

Jeroen Kooren studeerde af aan ArtEZ, richting illustration design en is redacteur bij vormplatform.nl. Zijn werk als visual artist is te bewonderen op jeroenkooren.nl.

Lees meer van

4457 Van Gogh

Door Luuk Imhann

Het is 21 juli en Eugène kookt spaghetti carbonara. Het Italiaanse gerecht is op veel manieren klaar te maken, en de oude man houdt ervan hiermee te experimenteren na zijn werk bij het observatorium. Hij snijdt het wangspek in stukjes, bakt twee eieren en schaaft een blok Parmezaanse kaas tot kleine partjes. Hij bakt het […]

Lees meer uit de categorie Toneel

De Nieuwe Lichting: Lisanne van Aert

Door Lisanne van Aert

De Optimist vroeg de nieuwe lichting afgestudeerden van schrijfopleidingen in Nederland en Vlaanderen om hun eindwerk in te sturen. In DE NIEUWE LICHTING presenteren wij fragmenten uit dat werk en stellen wij de schrijvers van de toekomst voor.  Deel 2: Lisanne van Aert, onder meer oud-redacteur bij De Optimist, studeerde aan de HKU Writing for Performance. Pussyhofen is […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper