De Regelname Poëzie

De regelname #3: Wout Waanders

Door Wout Waanders | beeld: Martien Bos
28 december 2017

Kleckshét platform voor poëziekritiek – en uw geliefde podium voor hedendaagse poëzie, De Optimist slaan de literaire handen ineen en presenteren de reeks ‘De Regelname’. Eens per twee maanden vragen we een dichter welke regel hij of zij zelf geschreven zou willen hebben – en waarom. En we vragen hem of haar met die regel iets nieuws te schrijven, dat op ‘De Optimist’ wordt gepubliceerd. Een creatief-kritische kruisbestuiving, dus, bestaande uit een interview en een gedicht.
 
In deze aflevering: Wout Waanders koos voor de regel ‘Dus nu heb ik je weer terug’ van Charl-Pierre Naudé en schreef ‘Fideldumdum-nana’. Waarom? Zie hier het interview!

Fideldumdum-nana

Dus nu heb ik je weer terug.
Je bent nu iemand met een tatoeage op je bovenarm,
maar zonder tatoeage op je bovenarm.

Wel met een gekneusde ringvinger. Tom zei
dat je op de radio was. Hij weet ook niet precies wanneer,
mogelijk kwam alleen je naam voorbij.

Natuurlijk. Heel veel gebruinde stemmen hebben
iets over je te zeggen. Een soort quiz: raden hoe het is
wanneer je naam door anderen wordt aangeraakt

om daarna de topsong om te roepen: nanana,
bouw een brug met bordkarton en spandoek, nanana
rij met de kolonnes mee.

Zoveel liedjes zijn eigenlijk handschoenen.

Weet je. Afgelopen vrijdag deed ik mijn licht uit
toen ik over de Ommeltsebaan naar huis toe ben gefietst.
Ik weet ook niet waarom. Gewoonlijk zet ik zelfs

voor mijn eigen been nog geen straat af. Maar je lag nu zo ver weg
en ik zat overal omheen. Misschien is het waar wat ze zeggen,
dat je een lied altijd mee blijft neuriën,

wanneer je het ooit eens hebt gehoord, hoe verfomfaaid
het ondertussen ook is geraakt, hoeveel jaar ik je
niet in mijn keuken heb zien staan.

 

Over de auteur

Wout Waanders (1989) schrijft gedichten en droeg voor op festivals als Onbederf’lijk Vers, Zwarte Cross, Zomerparkfeest en Lowlands. Zijn werk verscheen in Extaze, Kluger Hans en Das Magazin. Wout was hoofdredacteur van Op Ruwe Planken en campusdichter van de Radboud Universiteit Nijmegen. In 2015/2016 nam hij deel aan het Slow Writing Lab van het Nederlands Letterenfonds, waar hij onderzoek deed naar zijn positionering als schrijver. In november 2015 verscheen zijn chapbook Olifantopia, een dichtbundel die leest als een pretpark. Wout zit in een talentontwikkeltraject van Literair Productiehuis Wintertuin.

Over de illustrator

Martien Bos is naast freelance tekstschrijver ook illustrator voor diverse tijdschriften, kranten en uitgeverijen in binnen- en buitenland. Hij tekende onder andere voor De Optimist, NRC Handelsblad, VPRO, De Standaard, uitgeverij Boom en Athenaeum–Polak & Van Gennep. Zie martienbos.com.

Lees meer van

Wout gebruikt … leeuw

Door Wout Waanders

Wout Waanders stift maandelijks een gebruikshandleiding voor De Optimist. Dit keer gebruikte hij Ikea.  

Lees meer uit de categorie De Regelname Poëzie

Taal is maar een model

Door Ruben Hofma

‘Snooker vind ik niet alleen een fascinerend spel, ik word er ook rustig van’, vertelt Anton Dautzenberg. De (groots)bejubelde en (doods)bedreigde schrijver heeft sinds 6 mei zijn eerste dichtbundel. Poëzie waarvan dichter-criticus Rob Schouten zei: Dit is geen poëzie. Dautzenberg vindt dat onzin. Hij publiceerde Na de punt (Asterion), een bundel gedichten bestaande uit snookerballen. […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper