Interview

Ivan Words: ‘Ik wil me vooral druk maken over de dingen waarop ik direct invloed heb’

Door Sophie Kok | beeld: Saskia Janssen
26 januari 2018

Zijn teksten zijn ritmisch, rauw, poëtisch, (maatschappij)kritisch, speels, eerlijk en vol zelfreflectie. De achtste en laatste finalist die we aan jullie voorstellen is Ivan Words. Hij is co-founder van het spoken word platform ‘Spoken World’, was een aantal keer huisdichter voor radio FUNX en spreker bij TEDx. Behalve als spoken word artiest is Ivan actief als (workshop)docent, host/presentator en speelt hij in een aantal theaterproducties.

Hoe ben je in aanraking gekomen met poetry slam en hoe kwam je erbij hier zelf aan mee te gaan doen?
Ik ben in aanraking gekomen met poetry slam toen ik een bericht op Facebook zag van House of Poets. Vond het een tof concept dus besloot ik mee te doen. Ik had al redelijk wat podiumervaring, dus ik was benieuwd hoe ik het er vanaf zou brengen. Niet per se naar de uitslag, maar bijvoorbeeld naar welke keuzes ik zou maken (welke teksten doe ik, timing, performance, hoe ga ik om met spanning) Uiteindelijk heb ik gewonnen waardoor ik ook in de halve finale van het NK Poetry Slam terecht ben gekomen.

Hoe zou je je werk/stijl typeren? Wat zijn terugkerende thema’s bijvoorbeeld?
Ritmisch, vol zelfreflectie, rauw, poëtisch, (maatschappij)kritisch, speels, en eerlijk.
Terugkerende thema’s zijn zelfreflectie, maatschappijkritiek en natuurlijk de liefde (in de breedste zin van het woord). 

Schrijf je je teksten met het podium in gedachten? (Schrijf je aparte teksten voor op papier en voor op het podium? En zo ja, wat is het verschil?)
Tot nu toe heb ik één tekst geschreven met het podium in gedachten. Dat was de tekst voor TedX. Ik schrijf vooral vanuit gevoel en impuls. Zelf vind ik het tof wanneer onderwerp, invalshoek, metaforen, flow en klank op een bepaalde manier samen komen in een tekst waardoor ik zin krijg het vaker te horen. Dat maakt het voor mij leuk en uitdagend om ermee op te treden. Het verschil met tekst op papier is dat de essentie elders ligt. Kort uitgelegd, met gesproken tekst kan je technisch gezien dingen met taal doen die niet tot hun recht komen als platte tekst en vice versa.


Waar haal je inspiratie vandaan? 

Waarvandaan niet? Ik probeer inspiratie door alle zintuigen te ontvangen. Dit betekent dat eigenlijk alles wat ik waarneem de potentie heeft om verwerkt te worden in een tekst. Als ik niet bezig ben met ergens iets van vinden kan ik de kunst erin makkelijker herkennen.

Hoe ga je om met plankenkoorts? Of ben je een podiumbeest in hart en nieren?
Ik hou van optreden en voel me goed op het podium. Gelukkig voel ik gezonde spanning. Die spanning blijf ik opzoeken. Wat mij helpt is mezelf herinneren aan het doel dat ik voor ogen heb. Uitgaan van mijn kracht. Er zijn ontelbaar dingen om je druk over te maken. Ik wil me vooral druk maken over de dingen waarop ik direct invloed heb.

Wanneer noem je je eigen optreden geslaagd?
Wanneer ik veel plezier heb gehad en trots op mezelf ben.

Hoe ga je je voorbereiden op de finale van 26 januari? (Zit er een bepaalde opbouw in je set? En hoe bereid je een finalebattle voor?)
Ik heb een repertoire dat ik repeteer.  Ik wil mijn teksten zo goed mogelijk kennen zodat ik kan genieten van het optreden. Ja hoe bereid je een finalebattle voor? Goed oefenen en een selectie van teksten maken die ik finalewaardig vind.

We begrijpen dat je je geheime wapen voor de finalebattle hier niet gaat onthullen, maar kun je alvast een subtiele hint geven?
ehh..nee 

Tegen wie zou je het liefst in de finalebattle van het NK Poetry Slam terechtkomen? 
Ik kom het liefst in de finalebattle met de persoon die die dag het beste uit zichzelf haalt en mij daardoor uitdaagt hetzelfde te doen.

Wat zijn je ambities op schrijf- en optreedgebied?
Ik wil meer het theater in. Meer materiaal naar buiten brengen in de vorm van clips en een boek.

Hoe ziet je dagelijkse leven eruit, waar hou je je (verder) allemaal mee bezig?
Kunst is een belangrijk deel van m’n leven. Ik sta regelmatig op een (theater)podium, geef workshops en gastlessen. Daarnaast sport ik regelmatig en heb ik een actief sociaal leven waarin de liefde voor kunst vaker wel dan niet gedeeld wordt.

Wat is de leukste reactie die je naar aanleiding van een optreden hebt gekregen van een jurylid of iemand uit het publiek?
Er was een keer een artiest bij een optreden van mij naar wiens optredens ik vroeger zelf ging en die ik vooral op schrijfgebied bewonderde. Hij zei dat hij ik hem motiveerde om ‘zijn pen-game naar een nieuw level te brengen’.

Als je jezelf als slammer in één van je eigen dichtregels zou moeten samenvatten, welke zou dat dan zijn?
‘Ben niet meer omgeven door rasters. Scherpzinnig, ik maak punten met passers.’

 

Over de auteur

Sophie Kok is redacteur bij De Optimist.

Over de illustrator

Saskia Janssen illustreert als freelancer onder de naam Studio Ski. In 2016 studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht als illustrator. Haar fascinaties liggen bij het alledaagse. Inspiratie haalt ze bijvoorbeeld uit de treurigheid van decoratie en het ongemak op feesten en partijen. Naast het maken van deze portretjes voor het NK Poetry Slam heeft ze werk gemaakt voor o.a. Into The Great Wide Open, HKU, Trouw, De Dakhaas en de Optimist. Meer werk zien? ga naar: haar website

Lees meer van

Ozan Aydogan: ‘Ik wil dat het hoopvol is’

Door Sophie Kok

Ozan Aydogan verloor zijn hart vele malen. Eerst aan de rapmuziek, vervolgens aan de klassieke poëzie en later aan het theater. In de finale van het NK Poetry Slam op vrijdag 26 januari brengt hij al zijn grote liefdes samen tijdens een optreden dat voorlopig zijn laatste poëzie-optreden zal zijn!  Hoe ben je in aanraking […]

Lees meer uit de categorie Interview

We scream in silence

Door Saar Francken

Beeld: Catharina Gerritsen, I’vebeenthere! Lang geleden, toen ik nog jong en onbezonnen was, dacht ik dat de teksten van Laser3.14 geschreven waren door een nogal verwarde godsdienstfanaat. “Een wacko dus,” vult Laser zelf aan. “Dat heeft nog nooit iemand eerder tegen me gezegd.” Het is dan ook niet echt een goede binnenkomer. Maar hij is […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper