Interview

Merlijn Huntjens over ironisch realisme en de exen die hij (nooit) heeft gehad

Door Sophie Kok | beeld: Saskia Janssen
19 januari 2018

Op vrijdag 26 januari vindt in de Cloud Nine van TivoliVredenburg de finale van het NK Poetry Slam plaats. De beste (performance)dichters uit het hele land gaan deze avond de poëtische strijd met elkaar aan om de titel NK Slampion 2018, de naar Simon Vinkenoog vernoemde Gouden Vink-wisseltroffee en een geldprijs van 1000 euro. Zowel de dichterlijke kwaliteiten van de kandidaten als hun capaciteiten als performer worden beoordeeld door het publiek en een vakjury. In de aanloop naar dit evenement stellen we hier de 8 finalisten aan jullie voor door hen het digitale vuur aan de schenen te leggen. We beginnen met niemand minder dan Merlijn Huntjens, die dit jaar voor de derde keer op rij in de finale van het NK Poetry Slam staat. 

 

Hoe ben je in aanraking gekomen met het fenomeen poetry slam en hoe kwam je erbij hier zelf aan mee te gaan doen?
In 2013 nodigde Marcel Linssen me uit om deel te nemen aan de DichtSlamRap in Boxtel. Ik had geen idee waar ik aan begon, maar sindsdien treed ik regelmatig op bij poetry slams. Ik wilde mijn gedichten laten horen aan mensen en dat was blijkbaar genoeg motivatie om mee te doen.

Hoe zou je je werk/stijl typeren? Wat zijn terugkerende thema’s bijvoorbeeld?
Melancholisch, absurd misschien ook wel, verder een soort ironisch realisme. Er komen vaak dieren en familieleden voor in mijn gedichten en het gaat vaak over exen die ik (nooit) heb gehad.

Schrijf je je teksten met het podium in gedachten? (Schrijf je aparte teksten voor op papier en voor op het podium?)
Inderdaad, misschien doe ik dat wel te veel. Ik wil steeds vaker vooral een dichter voor het papier zijn. Dus ja, ik schrijf aparte teksten voor het podium en aparte teksten voor op papier. Of misschien werkt het wel zo: ik schrijf elke dag wel iets. Alle gedichten halen de pc (wat ik vooralsnog meereken als papier), slechts enkele gedichten het podium.

Waar haal je inspiratie vandaan? 
In inspiratie als magische kracht geloof ik niet. Ik schrijf elke dag een aantal zinnen, jat wat van internet of luister goed naar gesprekken die ik gedurende de dag voer, praat wat met ander dichters etcetera. Soms heb ik ineens een zin in m’n hoofd en dan schrijf ik die op.

Hoe ga je om met plankenkoorts? Of ben je een podiumbeest in hart en nieren?
Ik voel me helemaal geen podiumbeest. Toch vindt men dat ik goed kan performen. Van de gedachte dat we (de dichters en het publiek) gewoon een leuke avond gaan hebben, word ik het meest rustig. Dan voelt het meer als een uitje. Aan die gedachte probeer ik dus wat aandacht te geven. Naar de gedachte ‘deze kijkende mensen gaan jouw optreden beoordelen en hun mening is van belang!’ probeer ik wat minder aandachtig te luisteren.

Wanneer noem je je eigen optreden geslaagd?
Geslaagd is geen woord dat ik zelf zou kiezen. Daarmee beoordeel ik mijzelf wat veel voor mijn smaak. Ik vind optreden fijn als ik in een flow terecht kom, maar dat geldt niet alleen voor optredens. Dat geldt ook voor koken of bouwen met de lego. Flows zijn fijne jongens.

Hoe ga je je voorbereiden op de finale van 26 januari? 
Wat schrijven, veel groente en fruit eten, een wandelingetje hier en daar.

We begrijpen dat je je geheime wapen voor de finalebattle hier niet gaat onthullen, maar kun je alvast een subtiele hint geven?
Inderdaad, ik ga natuurlijk niet al mijn speelkaarten open en bloot op tafel gooien. Ik heb in de halve finale gevoeld wat meer of minder werkt voor mijzelf en daar ga ik de komende week nog eens wat aan schaven.

Tegen/ met wie zou je het liefst in de finalebattle van het NK Poetry Slam terechtkomen? 
Tijdelijke Toon. Fijne man.

Wat zijn je ambities op schrijf- en optreedgebied?
Ooit ga ik een bundel uitgeven bij een grotere uitgeverij. Verder zou ik wat vaker op kleine podia willen staan. Echt kleine podia: tien mensen in een kringetje. Of wat leuks rond een kampvuur organiseren. Lekkere hapjes voorbereiden. Dat die zomer maar opschiet, godverdomme!

Hoe ziet je dagelijkse leven eruit, waar hou je je (verder) allemaal mee bezig?
Ik geef erg veel workshops poëzie. Daarnaast ben ik stadsdichter van de gemeente Heerlen en heb ik als cultureel ondernemer een aantal projecten onder mijn vleugels waaronder Borderlines: Euregion Poetry Slam, een meertalige poetry slam in het gebied rondom Zuid-Limburg. Ook ben ik provinciaal literatuurconsulent bij het Huis voor de Kunsten Limburg. Daarnaast werk ik met een aantal lieve kunstenaars aan wat projecten. Kortom: ik mag alleen maar mooi werk doen. Als ik niet werk ben ik bij vrienden of bij Iris. Met haar kan ik uren tegenover een plant zitten en dan zijn we het volledig eens met elkaar.

Wat is de leukste reactie die je naar aanleiding van een optreden hebt gekregen van een jurylid of iemand uit het publiek?
‘Ik begrijp niet waarom ik dit fijn vindt, maar ik vind dit fijn’, of iets dergelijks.

Als je jezelf als slammer in één van je eigen dichtregels zou moeten samenvatten, welke zou dat dan zijn?
‘Ik heb een broek van benen aan’.

 
Wil je Merlijn live bewonderen en ben je benieuwd of hij dit jaar eindelijk die Gouden Vink mee naar huis mag  nemen, koop dan
 hier een kaartje voor de finale van het NK Poetry Slam. 

 

 

op en af

I. 

bij het raam alles in een handpalm willen vangen
en vasthouden. de hele wereld het liefst
en je kop vol kopen. dat maakt niet gelukkig.
lekker onder een deken bij het raam.
kijk! er is een kip op de schutting gekomen.
hij lijkt op mij hoe hij niet vliegen kan
maar hoog hupt en hoe dat prima is.

 

II.
dat de hele wereld pluraal en in koor in mij
spreekt. dat die kopstoffen hard gaan.
in elk geval een beetje geleidelijk op en af
zoals mijn vader die zijn bril altijd zocht
en hem gelukkig op zijn hoofd vond.


Over de auteur

Sophie Kok is redacteur bij De Optimist.

Over de illustrator

Saskia Janssen illustreert als freelancer onder de naam Studio Ski. In 2016 studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht als illustrator. Haar fascinaties liggen bij het alledaagse. Inspiratie haalt ze bijvoorbeeld uit de treurigheid van decoratie en het ongemak op feesten en partijen. Naast het maken van deze portretjes voor het NK Poetry Slam heeft ze werk gemaakt voor o.a. Into The Great Wide Open, HKU, Trouw, De Dakhaas en de Optimist. Meer werk zien? ga naar: haar website

Lees meer van

Tijdelijk Toon: ‘Een geslaagd optreden is een liefdesverklaring aan het moment’

Door Sophie Kok

Hij was de allereerste campusdichter van de VU, toerde met de Poëziebus door Nederland en België en organiseert velerlei underground poëzie-evenementen in Amsterdam: de vierde NK-finalist die we aan jullie voorstellen is Tijdelijke Toon. We gaan met hem in gesprek over regels die recht hebben op omlijsting, over zijn martje-wijers-complex en hoe hij van dit […]

Lees meer uit de categorie Interview

Portret: Renske van Enckevort

Door Renske van Enckevort

In alweer het zesde portret van de helden die het Handboek voor een Optimistisch leven hebben gemaakt tot wat het gaat worden – fantastisch – stellen we Renske van Enckevort aan je voor. Renske verzorgde niet alleen de illustratie bij het thema Schuld maar is daarnaast beeldredacteur van Handboek voor een Optimistisch leven en heeft er in die rol voor […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper