Interview

Ozan Aydogan: ‘Ik wil dat het hoopvol is’

Door Sophie Kok | beeld: Saskia Janssen
25 januari 2018

Ozan Aydogan verloor zijn hart vele malen. Eerst aan de rapmuziek, vervolgens aan de klassieke poëzie en later aan het theater. In de finale van het NK Poetry Slam op vrijdag 26 januari brengt hij al zijn grote liefdes samen tijdens een optreden dat voorlopig zijn laatste poëzie-optreden zal zijn! 


Hoe ben je in aanraking gekomen met poetry slam en hoe kwam je erbij hier zelf aan mee te gaan doen?
Toen ik nog Writing For Performance studeerde aan de HKU, liet Mark Boog – mijn toenmalige poëziedocent – op een dag wat finalebattles van het NK Poetry Slam zien in de klas. Kort daarna zocht ik plekken om mijn werk te delen met mensen en kwam zo bij o.a. Tapschrift van Jesse Laport terecht en de U-Slam. Bij de U-slam kwalificeerde ik me voor de jaarfinale die ik een paar maanden daarna won.

Hoe zou je je werk/stijl typeren? Wat zijn terugkerende thema’s bijvoorbeeld?
Ik zoek altijd naar de universaliteit in mijn persoonlijk leven. De universaliteit die schuilgaat in persoonlijk leed is collectieve schoonheid. Omdat ze toestaat te helikopteren boven dat wat persoonlijk is, het is een mogelijkheid te overstijgen naar mijn mening. En niet alleen voor mij, maar voor iedereen die haar ook ziet.

Schrijf je je teksten met het podium in gedachten?
Ik weet tijdens het schrijven al dat ik mijn teksten voor ga dragen, dat bewustzijn kan en wil ik niet ontkennen. Maar dat bewustzijn klinkt vooral vanaf de achtergrond. Tijdens het schrijven ben ik vooral bezig met zo goed mogelijk in woorden vangen wat ik zeggen wil. Als ik de inhoud zo goed mogelijk weet op te roepen, dient de vorm zich vanzelf aan.

Waar haal je inspiratie vandaan?
Als ik iets echt wil vertellen dan is heel de wereld een bouwpakket om dat verhaal in elkaar te zetten. Persoonlijke geraaktheid dus.

Hoe ga je om met plankenkoorts? Of ben je een podiumbeest in hart en nieren?
Er is altijd koorts, dat is een indicator van het feit dat ik iets goeds doe. Het betekent dat ik het gebied waarin ik me veilig voel verlaat en het onbekende te lijf ga. Dat is voor mij de hartslag van mijn makerschap.

Wanneer noem je je eigen optreden geslaagd?
Ik probeer tijdens een optreden steeds te focussen op de dingen die beter kunnen, als het me lukt mezelf te verbeteren op juist die punten, is een optreden geslaagd.

Hoe ga je je voorbereiden op de finale van 26 januari?
Ik zorg dat ik mijn werk ken en doe zoals ieder ander optreden mijn best om dat zo goed mogelijk neer te zetten. Mijn voorbereidingen verschillen niet met hoe ik me eerder voorbereidde voor een open podium. Het werk moet klinken, zo goed mogelijk, de rest is bijzaak.

We begrijpen dat je je geheime wapen voor de finalebattle hier niet gaat onthullen, maar kun je alvast een subtiele hint geven?
Ik heb geen geheime wapens. Ik voel ook niet de noodzaak om mysterieus te gaan doen over het vak. Er hangt nog teveel hocus pocus in onze tijd als het aankomt op schrijverschap en al helemaal als het aankomt op poëzie. Ik ga er zijn en doen wat ik altijd heb gedaan.

Tegen zou je het liefst in de finalebattle van het NK Poetry Slam terechtkomen? 
Met diegene die op die avond die plek verdient, ik heb niet echt een voorkeur.

Wat zijn je ambities op schrijf- en optreedgebied?
Vrijdag 26 januari draag ik voor de laatste keer mijn werk voor. Ik ben me aan het richten op mijn boek en ik wil daar al mijn tijd en liefde in steken. Het afgelopen jaar was prachtig en ik heb door heel Nederland opgetreden met Mensen Zeggen Dingen. Ik heb mooie mensen ontmoet, genoten van collega’s en heb vooral veel kunnen onderzoeken waardoor ik dichter bij mijn eigen stem als schrijver ben gekomen. Ik vind dit hoofdstuk wel mooi zo.

Hoe ziet je dagelijkse leven eruit, waar hou je je (verder) allemaal mee bezig?
Ik ben acteur. Dus ik repeteer en sta veel in het theater. Daarnaast ben ik steeds meer aan het werk voor de camera, dus ik ben ook veel castings aan het doen.

Wat is de leukste reactie die je naar aanleiding van een optreden hebt gekregen van een jurylid of iemand uit het publiek?
Als ik iemand raak, als mijn werk een schouder kan zetten onder de last of het leed van iemand. Ik wil dat het hoopvol is. De mooiste momenten zijn dan ook de momenten waarop ik zie dat iemand bewogen is. Dat is de mooiste reactie die ik maar kan krijgen op mijn werk. Mensen zijn bewogen op hun mooist, vind ik. Voelend. Er woeden hele oorlogen in ons, er gebeuren prachtige dingen in ons, maar het is een soort sociaal geaccepteerd iets dat we onze emoties onder het kleed schuiven in het openbaar. Kunst verandert dat, kunst doet een beroep op je gevoel, het zegt: ‘Ik wil weten wat je voelt hierbij, en nog liever dan dat wil ik dat jíj weet wat je voelt hierbij’. Kunst nodigt ons uit en forceert ons zelfs soms om ons te verhouden tot onze wereld en het mens zijn en om niet te vervallen in een sluimerbestaan.

Als je jezelf als slammer in één van je eigen dichtregels zou moeten samenvatten, welke zou dat dan zijn?
‘Poëzie heb ik leren zien, ik heb haar nooit teweeggebracht.’’

 

Over de auteur

Sophie Kok is redacteur bij De Optimist.

Over de illustrator

Saskia Janssen illustreert als freelancer onder de naam Studio Ski. In 2016 studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht als illustrator. Haar fascinaties liggen bij het alledaagse. Inspiratie haalt ze bijvoorbeeld uit de treurigheid van decoratie en het ongemak op feesten en partijen. Naast het maken van deze portretjes voor het NK Poetry Slam heeft ze werk gemaakt voor o.a. Into The Great Wide Open, HKU, Trouw, De Dakhaas en de Optimist. Meer werk zien? ga naar: haar website

Lees meer van

Arnoud Rigter: ‘Het antwoord op al uw existentiële vragen luidt: neen’

Door Sophie Kok

Hij schrijft regels als ‘Veel vrouwen zijn mijn moeder niet’, ‘Ooit bestond er alleen maar buitenlucht’ en ‘Het blijft gehannes met Gods privacy’. De vijfde NK-finalist die we hier aan jullie voorstellen is Arnoud Rigter. Zijn werk gaat veel kanten uit, maar heeft eenvoudigweg tot doel ‘een existentiële zonnesteek door jouw stuit te laten gaan’.  Hoe ben je […]

Lees meer uit de categorie Interview

Kunst & Kasboek: Omid Pourhashemi

Door Saar Francken

Kunst maken én geld verdienen, hoe doe je dat? Saar Francken interviewt verschillende kunstenaars die op creatieve manieren financiering vinden om hun kunst te kunnen maken. Allereerst doet filmmaker Omid Pourhashemi een (kas)boekje open over de fundraising voor zijn eerste lange speelfilm Many a love ago, een on-Nederlandse Nederlandse film. Het is een terugkerende uitdaging: […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper