Vers in de Etalage

Door
23 oktober 2015

Fennek

Met welbehagen sloop hij rond, slinks op de kussens
van zijn voeten, want hij was wakker, de anderen niet.
Verse eendagskuikens rook hij, hun buik nog vol eierstruif,

de veertjes nat. De woestijnvos ging naar het eerste kuiken,
beet de kop eraf, hapte, kauwde, smakte en zag hoe hij
draden trok van de snoertjes uit de nek: aders, merg, pezen,

spieren, het binnenwerk was stuk. Hij liet het lijfje zonder kop
in het zand liggen, snoof en ging op pad naar hapje twee,
beet ook daar het hoofdje af, solde wat, kledders spatten rond,

op naar kuiken drie, één voor elke fennek, een steelse blik op
de anderen. Die sliepen nog. Hij vervolgde zijn schranspartij
en liet de kadavers gehavend achter in het zand.

 

Bul

Er zou een olifant komen logeren om te paren met Thong-Tai.
Zij was nog niet tochtig, die hele grote koe. Dus hield haar stier
zich stil, stond eenzaam achter tralies, at hooi. Zijn bullenpees
zwaaide doelloos heen en weer.

Vandaag gillen de olifantenmeisjes in het perk, het beest is los.
Hij paradeert, zijn zwarte lul hangt als een zachtgekookt ei,
de eikel een lillende, druipende dooier, een druppel die
    langzaam
            valt
                  of net niet.

Zijn opgebolde voorhuid iets lichter, donker grijs. Zouden
zwarte mannen zwarte eikels hebben? Hij houdt de kop
geheven, zijn slagtanden krullen voor de stoot. De meisjes
gillen, brommen, knorren, de kleinste als een varkentje,
nooit geweten dat olifanten zo hoog konden.

fennek

Lees meer van

Cel

Door

Als je eens een tekening van Bobbi Oskam gezien hebt, dan herken je voor de rest van je leven zijn werk in een oogopslag. De afbeelding hierboven kan van niemand anders zijn. De anarchistische compositie, de dreiging van geweld, opeenstapeling van onderdelen die lijken te bewegen, de harde contrasten, de veelvuldige losse friemeltjes: alles is […]

Lees meer uit de categorie

Hitler was een Oostenrijker

Door

Door Fleur de Weerd en Maarten van Riel Beeld: Danibal Volgens een recente studie in opdracht van het Comité 4&5 mei heeft negentig procent van de Nederlanders zich verzoend met ‘de Duitsers’. Precies zeventig jaar na de destructieve wereldoorlog lijken de meeste wonden dus geheeld. Maar, zo rijst de vraag, waarom moesten we ons eigenlijk […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper