Portret: Floris Dogterom
Door Floris Dogterom | beeld: Gemma PauwelsNummertje tien in onze portrettenreeks: Floris Dogterom. Floris heeft een imponerend archief aan zogenaamde pulpplaatjes en hitsige hitjes. Stuk voor stuk pareltjes uit het foutere segment van de Nederlandse popgeschiedenis. In het Handboek voor een Optimistisch leven verschijnt zijn essay Pulpplaatjes.
De Optimist heeft voor elke auteur/kunstenaar een thema gekozen. Voor jou was dat thema Pulp. Hoe vond je dat thema? Paste het bij je werk en zou je het zelf ook hebben gekozen als je een thema mocht kiezen?
Met pulp kun je alle kanten op, iets wat ik ook met zoveel woorden beweer in mijn artikel. Dat maakt het een dankbaar onderwerp om over te schrijven. Of ik er zelf ook voor gekozen zou hebben: dat denk ik eigenlijk niet.
Ik interesseer me voor veel zaken, maar een thema waar ik vaak over schrijf heb ik niet. Of het moet het gebruik van onterechte spaties zijn (bij anderen, uiteraard), waar ik me op Facebook nogal over opwind, overigens deels ter ontspanning. En maffe singeltjes.
Het artikel in De Optimist is destijds als volgt tot stand gekomen: de redactie had het thema ‘pulp’ bedacht en kende mijn voorliefde voor dubieuze deuntjes en dito platenhoezen. Vervolgens heb ik daar het thema opgeplakt.
Waar haal jij doorgaans je inspiratie vandaan? Kun je iets over je werkproces vertellen?
Afgaande op deze vraag behoor ik niet helemaal tot de doelgroep. Ik ben broodschrijver en dan niet in de oude betekenis van iemand die driestuiverromannetjes (pulp!) afscheidt, maar die van modern tekstschrijver voor bedrijven en organisaties. Ook heb ik wel het een en ander in de journalistiek gedaan, maar zelden of nooit verzin ik zelf een onderwerp. Ik werk in opdracht – zo prozaïsch is het.
Zie je jezelf als een optimist? Waarom wel/niet? Heeft dit invloed op je werk?
Het is geen originele gedachte, maar je bent als mens verplicht om optimist te zijn. Anders wordt het hele leven een nog zinlozere aangelegenheid dan het van nature al is. Waarbij iedereen ‘zin’ natuurlijk anders definieert (zie verder onder filosofie). Dus ik probeer optimistisch te zijn. Naarmate ik ouder word, lijkt dat beter te lukken.
Ik ben ervan overtuigd dat mijn groeiende optimisme een slordige tien jaar geleden van doorslaggevende invloed is geweest op mijn beslissing om te proberen voor honderd procent freelance van de pen te gaan leven. Terwijl ik daarvoor nog nooit een pen had aangeraakt, bij wijze van spreken.
In augustus 2016 verschijnt het eerste boek van De Optimist, Handboek voor een Optimistisch leven (Atlas Contact), vanaf 1 juni hier al te bestellen in de voorverkoop. Als vooruitblik, zoethoudertje en lekkermakertje publiceren we de hele maand juni portretten van bijdragers aan het boek. We mailden ze een aantal vragen; uit hun antwoorden volgt een ongepolijst zelfportret, hier vind je ze allemaal.
Lees meer van Floris Dogterom
Pulpplaatjes
Door Floris DogteromBestaat er zoiets als pulpmuziek? De term ‘pulp’ heeft toch voornamelijk betrekking op literaire producten, film en toneel, zegt Van Dale, die aldus voortdefinieert: ‘iets van waardeloze kitscherige kwaliteit, iets banaals, afgestemd op een weinig kritisch publiek’. Dat helpt. Laat je die definitie los op popmuziek, dan valt volgens de kritische zeiksnor 90 procent van […]
Lees meer uit de categorie interview
Illuster: Evelien Cambré
Door Martien BosDe literaire bijdragen op De Optimist worden al jarenlang vergezeld door beeld dat speciaal wordt gemaakt door illustratoren met uiteenlopende stijlen en achtergronden. Los van de korte biografie die we plaatsen, weet de lezer niet zo veel over deze mensen. En dat is zonde. Daarom is er de rubriek ‘Illuster’, waarin we onze illustratoren uitgebreid […]