de regelname poëzie

De Regelname #1: Maarten Buser

Door Maarten Buser | beeld: Zarka
15 juni 2017

Kleckshét platform voor poëziekritiek – en uw geliefde podium voor hedendaagse poëzie, De Optimist slaan de literaire handen ineen en presenteren de reeks ‘De Regelname’. Eens per twee maanden vragen we een dichter welke regel hij of zij zelf geschreven zou willen hebben – en waarom. En we vragen hem of haar met die regel iets nieuws te schrijven, dat op ‘De Optimist’ wordt gepubliceerd. Een creatief-kritische kruisbestuiving, dus, bestaande uit een interview en een gedicht.

Deel 1: Maarten Buser nam een regel van Jana Prikryl. Waarom? Zie hier!

Eindeloos scrollen

Mijn vroegste herinnering is of de droom
over aangevallen worden door honden,
of mijn eerste echte bed krijgen

Ik kan eindeloos scrollen
van bed naar honden naar de oude tuin
van mijn opa en oma, enzovoort,

of ik lees weer voor het eerst,
terwijl het huis om me heen verbouwd wordt,
bij Jana Prikryl over het geheugen en verplicht

sap met fluoride gorgelen op school:
‘Wie herinnert zich waarin het sap werd uitgespuugd?’
Is de herinnering zonder spugen

echter dan die met een gouden bekertje?
Ik kan alle kanten op dieper, maar stuit
na een tijdje steeds op de buitenmuur

van het zwembad, die openschuift
Ik heb zwembandjes om en zie
een schip naar binnen varen

 

Over de auteur

Maarten Buser (1991) studeerde Nederlandse taal en cultuur, en letterkunde. Hij schrijft voor verschillende media over poëzie, popmuziek en kunst. Zijn gedichten en essays verschenen in onder meer Het Liegend Konijn, De Revisor en Liter. In januari 2016 verscheen zijn debuutbundel Club Brancuzzi bij uitgeverij Koppernik.

Over de illustrator

Zarka (1973) had nooit gedacht dat ze zich thuis zou voelen in de artistieke wereld. Na een master in de rechten, een carrière als business controller en een paar jaren als wensvervuller voor de Make-A-Wish Foundation heeft ze in 2015 de magie van analoge collages ontdekt. Sindsdien heeft ze deelgenomen aan verschillende internationale collage-exposities en is ze gelukkig met het creëren en delen van haar imaginaire wereld. Instagram: @zarka.art en Facebook: Zarka Collages

Lees meer van

Het zwart van Kara Walker

Door Maarten Buser

Door voor zwart-wit te kiezen leg je de nadruk op de vorm. Een van de krachtigste voorbeelden van dat principe is het oeuvre van Kara Walker (1969). Deze Amerikaanse kunstenaar werd bekend door haar zeefdrukken waarop silhouetten een hoofdrol spelen: zwarte figuren, enkele witte uitzonderingen daargelaten, die oppervlakkig bekeken zo uit Jip en Janneke lijken […]

Lees meer uit de categorie de regelname poëzie

Vers in de Etalage

Door Els Donkers

  Antecedent Dat ze zouden zeggen dat ik fragmentarisch las Jane Eyre die vergeefs in me bleef hangen dat ik me verkleedde in schrift nadat jij het licht had uitgedaan – ik te voorzichtig, te precies in het midden door de hoepel was gesprongen dat de voordracht niet het gedicht was     Dearest Sylvia […]

ontwerp: Artur Schmal Studio / ontwikkeling WordPress: Daniël Philipsen