Beeld Interview

Illuster: Jelmer Konjo

Door Martien Bos | beeld: Jelmer Konjo
25 februari 2019

De literaire bijdragen op De Optimist worden al jarenlang vergezeld door beeld dat speciaal wordt gemaakt door illustratoren met uiteenlopende stijlen en achtergronden. Los van de korte biografie die we plaatsen, weet de lezer niet zo veel over deze mensen. En dat is zonde. Daarom is er de rubriek ‘Illuster’, waarin we onze illustratoren uitgebreid aan het woord laten over hun werk. Vandaag: Jelmer Konjo.

We kennen je als iemand die in zijn illustratiewerk losjes getekende, primaire vormen op elkaar stapelt. Het is inmiddels een ontzettend herkenbare Konjo-stijl. Hoe ben je tot je stijl gekomen?
Ik heb een achtergrond in de skate- en graffiticultuur. Als je een tekening op een muur zet, moet dat zo snel mogelijk klaar zijn. De kunst is om met zo min mogelijk middelen je unieke kijk zo goed mogelijk neer te zetten. Het hoeft er voor mij allemaal niet zo moeilijk uit te zien, liever hou ik het licht en speels. Met de ongecompliceerde blik van een kind zie je in een driehoek bijvoorbeeld veel meer mogelijkheden dan een volwassene. Die kent alle betekenissen en voorwaarden van die vorm.

Illustratie van Jelmer Konjo voor De Optimist

Welke kunstenaars hebben je beïnvloed?
Dat zijn er heel veel natuurlijk, maar tegelijkertijd probeer ik me juist niet te laten beïnvloeden. Is je werk dan nog wel van jezelf? Werk dat ik vet vind, ligt ook altijd mijlenver af van mijn eigen werk. Denk aan Picasso of Misaki Kawai, van wie ik het gedachtegoed herken, maar die ik niet na wil doen.

Op de kunst- en designbeurs Object Rotterdam liet je in februari tekenwerk van jezelf zien in driedimensionale vorm. Bij een daarvan kon de bezoeker zelf aan de slag met je bouwstenen. Waarom ben je overgestapt van tweedimensionaal beeld naar driedimensionaal?
Dat deed ik al snel, want ik ben vrij snel verveeld. Bovendien merkte ik tijdens mijn afstuderen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam dat ik geen illustrator ben, maar meer een autonoom maker. Daarnaast ben ik gaan ervaren dat kunst pas waarde heeft als je het in het echt voor je kunt zien. Mijn werk moet voor je kunnen staan, in de ruimte, en niet op een foto. Ik baal er zo ontzettend van dat wanneer je in een galerie of op een expositie bent, je alles al op Instagram hebt gezien. De bedoeling van mijn werk is dan ook dat het steeds interactiever wordt, zodat je als het ware bij de kunstenaar in de studio bent. Daar mag je meestal ook alles aanraken – of dat gebeurt gewoon, met of zonder toestemming. Ik wil kunst maken waar je aan mag zitten, waar je mee kunt spelen.

Beeldend werk van Jelmer Konjo op Object Rotterdam

Jelmer Konjo op Object Rotterdam

Beeldend werk van Jelmer Konjo op Object Rotterdam

Met wat voor materiaal heb je de beelden voor Object Rotterdam gemaakt? Ze wegen bijna niets en voelen een beetje rubberachtig aan.
Het is piepschuim. Ik dook bij deze objecten onbevangen de materialen in, want ik wilde spelenderwijs met een alternatief komen voor het giftige epoxy. Ik deel een studio die geen afzuiginstallatie heeft, dus ik moest ook wel iets relatief mileuvriendelijks bedenken. De basis is dus piepschuim, dat ik bewerkt heb met houtvuller en acryllak. De verf is zelf gemengde acrylverf met een laagje silliconen erover. Daardoor kun je er goed mee bouwen.

Hoe bepaal je je kleuren?
Voor m’n objecten meng ik alles zelf, en voor m’n digitale werk gebruik ik twee persoonlijke kleurenschema’s en kijk ik per tekening wat ik goed vind werken. De ondertoon is altijd vrolijk. Ik wil de wereld vrolijk maken en humor geven.

Maar hoe rijm je die vrolijkheid met je cynische slogan ‘Don’t worry, you’ll die’?
Die is niet cynisch bedoeld, hoor. Je moet je letterlijk geen zorgen maken, maar nu leven. Iedereen gaat toch dood. Weten dat je zult sterven zorgt er bij mij juist voor dat ik harder werk. Hierna is er niets meer, dus nu moet het gebe uren. Mensen die in een hiernamaals geloven willen nog weleens ergens stress over hebben, maar daarmee versnellen ze dat einde alleen maar. Juist door daar vrede mee te hebben, los je heel veel stress op.

Vrij werk van Jelmer Konjo

Vrij werk van Jelmer Konjo

Vrij werk van Jelmer Konjo

Jelmer over graffiti en skaten
‘Graffiti spuiten heeft van nature iets anti-autoritairs, maar wat mij betreft ook iets speels of ruimdenkends, net als skaten: wat kan ik allemaal uithalen op die trottoirband? Je ervaart de openbare ruimte op een heel andere, creatieve manier als graffitikunstenaar of skater. En niets gaat zo moeilijk als skaten: dat vallen doet echt pijn en er valt niet zo veel mee te winnen. Vandaar ook dat het allemaal rare figuren aantrekt. Zo ken ik mijn huidige studiogenoten, Reinier Landwehr en Tim Mulder.’

Over de auteur

Martien Bos is naast freelance tekstschrijver ook illustrator voor diverse tijdschriften, kranten en uitgeverijen in binnen- en buitenland. Hij tekende onder andere voor De Optimist, NRC Handelsblad, VPRO, De Standaard, uitgeverij Boom en Athenaeum–Polak & Van Gennep. Zie martienbos.com.

Over de illustrator

Jelmer Konjo is een illustrator uit Rotterdam die zich vooral focust op het maken van prints, schilderijen en sculpturen. Zie jelmerkonjo.com.

Lees meer van

Negen werelden

Door Martien Bos

Menno Wittebrood is een 46-jarige illustrator en storyboarder, geboren in Bergen (NH) en via Amsterdam, waar hij de Hogeschool van Amsterdam bezocht, in Edam beland.   Kun je vertellen hoe deze tekeningen ontstaan zijn? Dit zijn de tekeningen die ik maak naast mijn commerciële werk, storyboards voor films en commercials. Ik werk vanuit huis en op locatie, met […]

Lees meer uit de categorie Beeld Interview

Het virus van Tilburg

Door Miriam van Ommeren

Tekst: Miriam van Ommeren Beeld: Incubate, Marcel Mutsaers Sinds 2005 wordt Tilburg elk jaar in september geplaagd door een aangenaam virus dat de stad meer een meer infecteert met ‘independent culture’. Incubate, voorheen ZXZW genoemd, is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een veelkoppig monster. Muziek, beeldende kunst, niet-westerse dance, straattheater, moderne dans en […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper