beeldpoëzie

Beeldpoëzie: Thijs van Heelsbergen

Door Martien Bos | beeld: Thijs van Heelsbergen
25 oktober 2021

De bekende weg van huis naar werk of naar familie kan zo bekend raken dat die nauwelijks meer opvalt. En áls die dan een keer opvalt, kan het op verschillende manieren: vergezeld van zomerse herinneringen (met vrienden gelachen tijdens het wachten op de tram), overvallen door een melancholische bui (die grote liefde die je daar op stond te wachten om het uit te maken), of god weet wat voor existentiële leegte je ineens kan overmeesteren bij het zien van al die forensen in de rij voor een beker koffie, allemaal even uniek net als jij. 
   Thijs van Heelsbergen probeert naar eigen zeggen in zijn korte films ‘het plezier en de spanning te zoeken in het ritme van de mix’. Hiervoor maakt hij beelden en geluidsopnames ‘die over het algemeen een primaire relatie tussen de mensen en hun omgeving uitdrukken’, terwijl hij zijn films ‘zo onpersoonlijk mogelijk’ probeert te maken.
   Het zijn enigszins vage woorden waarin hij zijn benaderingswijze omschrijft, voegt hij toe. ‘Het is een proces waarbij ik me niet voor niets in beeld uitdruk.’

 

Over de auteur

Martien Bos is redacteur bij De Optimist en essayplatform De Nieuwe Garde. Hij publiceerde verhalen in diverse tijdschriften en illustreerde voor media als De Optimist, NRC Handelsblad, VPRO, De Standaard, uitgeverij Boom en Athenaeum–Polak & Van Gennep.

Over de illustrator

Thijs van Heelsbergen (1980) is visueel-beeldend kunstenaar.

Lees meer van

Gebbetje #63

Door Martien Bos

Maandag 25 maart werden we genoemd in een artikel in NRC.next over online journalistiek: “Twintigers van nu zijn moe van fastfoodnieuws, ze zoeken verdieping online. Platforms van creatievelingen bieden die reflectie, gratis. (…) De Optimist is een ‘podium voor creatieve authenticiteit’. Het combineert opinie, journalistiek en kunstkritiek, maar de focus ligt op beeld en literatuur (…).”  

Lees meer uit de categorie beeldpoëzie

Cel

Door Martien Bos

Als je eens een tekening van Bobbi Oskam gezien hebt, dan herken je voor de rest van je leven zijn werk in een oogopslag. De afbeelding hierboven kan van niemand anders zijn. De anarchistische compositie, de dreiging van geweld, opeenstapeling van onderdelen die lijken te bewegen, de harde contrasten, de veelvuldige losse friemeltjes: alles is […]

ontwerp: artur schmal studio / development: erik driessen media ontwerper