beeld interview

Lumineus – David Cohen de Lara

Door Saar Francken | beeld: David Cohen de Lara
21 september 2011

“Portretwerk vind ik de meest boeiende fotografie, om te doen en om naar te kijken. Mensen houden blikken langer vast dan een landschap. Ik vind het interessant om te zien wat de fotograaf heeft gedaan, welke keuzes er zijn gemaakt en wat dat zegt over de sfeer en de persoon. Ik ben zelf ook altijd bezig met het verhaal dat een foto vertelt. Het is toch een subjectief beeld, je maakt duizend beslissingen voor je afdrukt. Waar zet je iemand neer, hoe is je interactie met je onderwerp, wat zeg je wel, wat zeg je niet, hoe lang wacht je voordat je door de lens kijkt; alles heeft invloed op het resultaat.”

 

David Cohen de Lara’s achtergrond is cultuursociologie, maar al sinds middelbare school bezig met vormgeving en beeld. Eerst had hij een eigen ontwerpbureautje in webdesign, daarna heeft hij als copywriter en art-director in de reclame gewerkt. Nadat hij zijn eerste goede camera gekocht had – analoog 35 mm – en zichzelf de technische kant van het fotograferen met hulp van internet had geleerd, wist hij dat dit was wat hij wilde doen.

 

David fotografeert Hollandse zeegezichten met surfers,  naakte vrouwen, ruige werkershanden, maar hij maakt vooral portretten. Mooie, indringende en soms afstandelijke portretten, maar die allen je blik vasthouden. Portraits op www.davicohendelara.com toont een grote diversiteit in keuzes, zowel in technieken als in enscenering. Bij elke foto raak je geboeid, je vraagt je af wie deze geportretteerde is.

 

De Optimist selecteerde voor Lumineus drie portretreeksen: Young Blood, Dutch Cowboys and Seeing other people. www.davidcohendelara.com

Over de auteur

Saar Francken is redacteur bij De Optimist.

Over de illustrator

Lees meer van

Lumineus – Aleksander Willemse

Door Saar Francken

Selectie van de series: ‘Best Before’, ‘Off White’, ‘Only Human’         “Het begint met het concept.” De fotoseries ‘Best Before’, ‘Off White’ en ‘Only Human’ zijn voorbeelden van Aleksander Willemse’s conceptuele fotografie. Zo geeft ‘Best Before’ commentaar op voedselproducenten: “Waarom ziet veel voedsel er alleen in de verpakking goed uit en niet […]

Lees meer uit de categorie beeld interview

Lumineus – Ad Nuis

Door Quirinus Martijn

‘In Azerbeidzjan snappen ze niks van een lone wolf zoals ik.’ Fotograaf Ad Nuis reisde voor zijn multimedia project ‘Oil & Paradise’ tien keer naar Azerbeidzjan. Het resulteerde in een tentoonstelling waarin hij met beeld, tekst, video en geluid een beeld schetst van een land waar tegenspraak niet geduld wordt. ‘Het is de perfecte maffiastaat.’ […]

ontwerp: Artur Schmal Studio / ontwikkeling WordPress: Daniël Philipsen